سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیسمونی زایمان بارداری نوزادی

آیا کسی در دوران بارداری، به شما گفته است که نسبت به قبل زیباتر شده‌اید؟ آیا شوهر شما، در مورد درخشان شدن پوست بدنتان، در این دوران حرف می‌زند؟ آیا شنیدن چنین خبرهای خوبی در دوران انتظار برای تولد فرزندتان، برای شما عالی و امیدوار‌کننده نیست؟ به عنوان یک زن حامله، از بهبود روند گردش خون در بدن خود راضی باشید، زیرا تمام این تغییرات زیبا ناشی از روند مناسب گردش خون در بدن شما بوده و فرایندی بسیار عجیب است. در ابتدا، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که چهره همه زنان، با آغاز دوران بارداری، به دلیل افزایش جریان گردش خون، روشن‌تر و درخشان‌تر از قبل می‌شود. با این حال، اگر میزان خون تولیدی در بدن زنان حامله کافی نباشد، این مشکل می‌تواند پوست مادر را رنگ پریده جلوه داده و آرامش کل بدن او و جنین را با تجربه ضعف و بی‌حالی، از بین ببرد. این امر بر اثر بروز مشکل کم‌خونی در 9 ماه دوران بارداری رخ می‌دهد؛ اما جایی برای نگران شدن وجود ندارد! لازم است بدانید که بروز مشکل کم‌خونی در بدن اکثر زنان حامله، امری شایع بوده و با ایجاد چند تغییر ساده در برنامه تغذیه‌ای این افراد، به راحتی قابل حل است. در ادامه این مقاله، برای درک اشکال مختلف کم‌خونی اولیه که ممکن است در بدن زنان باردار ایجاد شود و چگونگی مقابله با این مشکل، مطالبی آورده شده است؛ شما مادران جوان با رعایت این نکات ساده می‌توانید، مشکل کم‌خونی را در 9 ماه دوران بارداری خود کاهش داده یا به طور کامل از بین ببرید.

آنمی (کم‌خونی) در بارداری چیست؟

کم‌خونی در بدن زنان باردار بر اثر کم شدن تعداد گلبول‌های قرمز خون یا پایین آمدن سطح هموگلوبین خون (که یک نوع پروتئین غنی از آهن بوده و مسئول رنگ‌دانه‌های RBC در خون است) رخ می‌دهد. وضعیت بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری به گونه‌ای است که بروز کم‌خونی در بدن این افراد را بسیار شایع‌تر از زمان طبیعی می‌کند، زیرا در این دوره تقاضای بدن برای دریافت آهن زیاد بالا می‌رود؛ به ویژه در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری این نیاز بدن خود مادر و جنین داخل رحم او به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. پس می‌توان ادعا کرد که بدن مادر حامله نیاز به تولید خون بیشتری، به منظور حمایت از روند رشد جنین داخل رحم خود، در این دوران حساس دارد.

RBCها در مغز استخوان مادران باردار تولید شده و تا مدت چهار ماه زنده می‌مانند. کمبود این رنگ‌دانه‌ها به دلیل کاهش تولید یا از دست دادن بیش از حد این سلول‌ها در بدن روی می‌دهد. در واقع، بدن همه افراد، به‌ویژه مادران باردار برای تولید این سلول‌ها به تعداد زیاد، نیاز به دریافت آهن، ویتامین B12 و فولیک اسید کافی دارد. کمبود هر یک از این مواد مغذی در بدن زنان، به خصوص در 9 ماه دوران بارداری، باعث بروز مشکل کم‌خونی در بدن مادر و جنین داخل رحم او می‌شود. به همین دلیل، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که بروز مشکل کم‌خونی شدید در دوران بارداری زنان، امری شایع است؛ اما اگر میزان آن بسیار بالا باشد، می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی مانند انجام زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم در هنگام تولد و افسردگی مادر پس از انجام عمل زایمان شده یا نوزاد او را نیز با مشکل کم‌خونی در زندگی آینده مواجه کند. علاوه بر این موارد، وجود مشکل آنمی در بدن مادر حامله می‌تواند باعث بروز تأخیر در میزان رشد جنین داخل رحم او شود. در نهایت، لازم است بدانید که مشکل کم‌خونی در بدن مادران باردار انواع مختلفی دارد که ممکن است تعدادی از آن‌ها، سلامت زنان حامله و جنین داخل رحم این افراد را بیشتر از موارد دیگر تحت تأثیر قرار دهد.

اگر در بارداری دچار کمبود آهن شدید این مطلب کمبود آهن در بارداری باعث تولد نوزاد نارس و مرگ جنین می شود؟ را بخوانید

انواع کم‌خونی زنان در  بارداری:

 جالب است بدانید که تاکنون، حدود 400 نوع از مشکل کم‌خونی در بدن زنان باردار، با کمک علم پزشکی شناخته شده است؛ اما تنها چند مورد از آن‌ها بدن مادر باردار و فرزند داخل رحم او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سه نوع آنمی که بروز آن‌ها در دوران حاملگی زنان، بیشتر از سایر موارد شایع است، عبارتند از:

  • مواجه شدن بدن زنان باردار با کمبود آهن
  • بروز کم‌خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری زنان
  • کمبود ویتامین B12 در بدن زنان باردار

شایع‌ترین نوع آنمی، هنگامی در بدن مادر حامله ایجاد می‌شود که او، آهن کافی برای تولید هموگلوبین را نداشته باشد. هموگلوبین، نوعی پروتئین در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه‌های مادر باردار دریافت نموده و به بقیه قسمت‌های بدن او و جنین حمل می‌کند. پس اگر شما هم به عنوان یک زن حامله مشکل کم‌خونی دارید، خون شما، به دلیل کمبود آهن نمی‌تواند اکسیژن کافی با خود حمل کند.

 

 

علل بروز مشکل کم‌خونی در بارداری:

در نهایت، لازم است بدانید که برخی عوامل دیگر که می‌توانند منجر به بروز مشکل کم‌خونی در دوران بارداری زنان شوند، عبارتند از

 

مامانم